Her kommer så min yndlingsopskrift på cantuccini – mandelskorper – HUSK at de er hårde og jeg tager IKKE ansvar for evt. knækkede tænder ;-)  ….men de smager bar så godt.

Cantuccini – italienske mandelskorper

Ingredienser:

400-500 g mandler

Korn fra fra en vaniliestang

Reven skal fra 2 usprøjtede citroner (eller evt. appelsiner)

4 hele æg

500 g rørsukker

1 tsk salt

5-600 g hvedemel eller speltmel

Fremgangsmåde:

Mandlerne hakkes groft – de kan eventuelt knuses i en pose i stedet, men jeg foretrækker at hakke dem, så jeg har lidt mere kontrol med hvor store stykkerne bliver.

Pisk æg, sukker, salt og vaniliekorn lyst og skummende og bland mandler og reven citrusskal i æggemassen.

Rør så melet i lidt ad gangen til den er passende klæbrig og formbar, men ikke for klæbende.

Tag dejen ud på et meldrysset bord, del den i 3 eller 4 dele og tril hver del til en stang der passer til bagepladen.

Læg stængerne på bagepapir på en plade, pensl dem med kold, stærk kaffe.

Bag dem i ovnen i 30 min ved 200 gr.

Lad stængerne køle af i ca 20 min.

Skær dem på skrå i skiver på 1 cm.

Læg skiverne på siden og lad dem tørre i ovnen ved 120 gr i ca. 20-25 min. Vend dem og giv dem så en tørretur mere i ovnen.

Afkøl skorperne helt og opbevar dem i en lufttæt beholder.

OBS: Pas på tænderne! Laves skorperne efter ovenstående opskrift, bliver de ret hårde (modsat dem du køber i supermarkedet, som typisk er bagt med hjortetakssalt, for at gøre dem sprøde).

Dyppes de i kaffe, Vino Santo eller for den sags skyld mjød, bløder de dog lidt op (og smager ofte også en tand bedre).

